Veelgestelde vragen boeken

Staat uw vraag er niet bij dan kunt u altijd contact opnemen met de boekhandel of klantenservice

Kunt u niet (meer) inloggen?

Tijdens de migratie naar de nieuwe website (3-9-2015) hebben wij Blz.- en Libris-boekhandels gescheiden. Had u in het verleden een Libris-boekhandel als favoriete boekhandel en kunt u niet (meer) inloggen? Probeert u dan alstublieft in te loggen op www.libris.nl. Wilt u graag klant blijven van Blz. dan raden wij u aan een nieuw profiel aan te maken en uw favoriete boekhandel opnieuw te kiezen.
Onze excuses voor het ongemak!

Welke artikelen zijn beschikbaar in de webshop?

In onze webshop kunt u alle bestelbare boeken vinden. Deze boeken vindt u voor een groot deel ook terug bij uw Blz.-boekhandel. En indien deze het betreffende boek niet op voorraad heeft, dan kan de boekhandel dit voor u bestellen.
Alle Blz.-boekhandels hebben hetzelfde basisassortiment boeken. Daarnaast heeft iedere afzonderlijke Blz. boek- en kantoorvakhandel een eigen assortiment. Hierdoor ontstaat een bepaalde diversiteit in het aanbod van de winkels.
Naast (meer dan 2.000.000) boeken kunt u bij de Blz. boek- en kantoorvakhandel ook terecht voor ebooks, kantoorartikelen, tijdschriften, luisterboeken en wenskaarten.

Waarom moet ik een afleveradres invullen?

Onze webshop kent drie vormen van bestellen: om af te halen in de boekhandel, voor thuisbezorging, of in het geval van eBooks of downloadbare luisterboeken om direct te downloaden.

Hoewel niet strikt noodzakelijk in het geval van afhalen in de boekhandel of het downloaden van luisterboeken, om alle drie bestelvormen mogelijk te maken vragen wij eenmalig alle relevante gegevens bij het aanmaken van een profiel.

Ook kan het voorkomen dat uw e-mailadres al dan niet tijdelijk onbereikbaar is, en dat u liever geen telefoonnummer in uw profiel invoert (een telefoonnummer is niet verplicht). In deze gevallen kunnen wij desnoods schriftelijk contact met u opnemen, bijvoorbeeld om het klaarliggen van een bestelling te bevestigen.

Indien u eenmalig een bestelling naar een afwijkend afleveradres wilt laten bezorgen, bijvoorbeeld in het geval van een cadeau, is het niet nodig om uw profiel aan te passen. Tijdens het besteltraject zelf krijgt u ook de kans om het afleveradres desgewenst aan te passen.

Kan ik een cadeau laten bezorgen?

Jazeker, tijdens het besteltraject kunt u het afleveradres van uw bestelling aanpassen. Er zit alleen een pakbon bij de bestelling waardoor de geadresseerden geen prijzen ziet.

Als ik meer dan één artikel bestel, worden ze altijd samen verzonden?

Nee, wij verzenden artikelen zodra ze leverbaar zijn, wat meer dan één verzending kan opleveren. U betaalt hiervoor géén extra verzendkosten, deze komen voor onze rekening.

Waarom moet ik een boekhandel kiezen?

In het geval van bestellen en afhalen in de boekhandel zal uw boekhandel zorgen dat uw bestelling klaarligt en contact met u opnemen wanneer het artikel afgehaald kan worden.

Hoewel een bezoek aan de boekhandel natuurlijk niet noodzakelijk is in het geval van bestellen voor thuisbezorging of het downloaden van luisterboeken, ook hier kan uw boekhandel een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld als aanvullende bron van informatie over uw bestelling, met het verlenen van technische assistentie bij het downloaden van luisterboeken.

Blz. is geen keten, maar een collectief van zelfstandige boekhandels in Nederland, die gericht samenwerken om de concurrentie op alle fronten aan te gaan. U steunt, óók met uw thuisbezorg-bestelling of digitale download, de zelfstandige boekhandel van uw keuze.

Welke verzendkosten worden er gerekend bij mijn bestelling?

Als u ervoor kiest om uw bestelling te laten bezorgen in Nederland of België, dan betaalt u geen verzendkosten voor boekbestellingen vanaf € 15,00, en een bijdrage in de verzendkosten van € 1,95 voor overige bestellingen. (Bij een bestelling met zowel boeken als overige artikelen wordt € 1,95 gerekend.) Meer informatie over afhalen en bezorgen

Kiest u ervoor om uw bestelling in de boekhandel af te halen, dan worden er uiteraard géén verzendkosten gerekend.

Voor alle overige bezorg-landen, klik hier voor de bezorgkosten (Wij bezorgen alleen aan landen die vermeld staan in deze lijst).

Wat wordt er bedoeld met de verschillende leverbaarheids-statussen?

Meer informatie over de leverbaarheids-statussen in de webshop.

Hoe kan ik betalen?

Hier vindt u alle informatie over onze betaalmogelijkheden.

Kan ik via de webshop een Boekenbon verzilveren of bestellen?

Op 1 september 2012 is de Boekenbon-cadeaukaart geïntroduceerd.

Met deze Boekenbon-cadeaukaart kunt u in onze webshop betalen als u kiest voor bestellen en bezorgen. Als u kiest voor bestellen en afhalen, kunt u uiteraard uw Boekenbon-cadeaukaart in de boekhandel verzilveren.
Ook downloadbare eBooks en luisterboeken kunnen met de Boekenbon-cadeaukaart betaald worden.
Zie ook het onderwerp Hoe kan ik betalen voor meer informatie.

Heeft u nog papieren Boekenbonnen? Deze kunnen voor onbepaalde tijd in de boekhandel verzilverd worden, maar u kunt hier niet mee betalen in onze webshop.

Hoe werkt betalen met de boekenbon-cadeaukaart in onze webshop?

Voor het verzilveren van uw boekenbon-cadeaukaart heeft u het 19-cijferige kaartnummer en een 6-cijferige pin-code nodig. De 6-cijferige pin-code bevindt zich achter een kraslaag op de achterzijde van uw boekenbon-cadeaukaart.

  • Kras de 6-cijferige code van uw boekenbon(nen) weg.
  • Selecteer en bestel uw boeken op onze website. Wanneer u klaar bent met bestellen gaat u naar uw winkelmandje en klikt u op 'Bestellen' (U vult hier dus geen code in bij "Ik heb een kortingscode").
  • In 'Stap 3: Betaalwijze' kiest u voor 'Betalen met de boekenbon' en klikt u op 'Bestelling afronden'.
  • U komt nu terecht op de website van onze betaalservice Buckaroo.
    Vul het kaartnummer (zonder spaties!) in bij kaartnummer. Vul de pin-code van uw boekenbon in in het invulveld daaronder. (Wanneer uw browser vraagt om het wachtwoord op te slaan kiest u voor nee of nooit)
  • Wanneer u uw bestelling wilt betalen met een tweede (of meer) boekenbon(nnen) herhaalt u dit nogmaals. U kunt een eventueel restant bedrag betalen met IDEAL, Mastercard, PayPal of Visa. Dit wijst zich vanzelf wanneer u de instructies op opeenvolgende schermen van Buckaroo opvolgt.
  • Wanneer uw bestelling volledig is betaald, keert u terug naar onze website. U ontvangt een orderbevestiging van uw bestelling per mail.

U hoeft het bedrag op uw boekenbon niet in één keer op te maken. Het restant saldo kunt u controleren bij de saldocheck op de site van Boekenbon.nl. Meer informatie over de boekenbon

Waar kan ik terecht met vragen over mijn bestelling?

Als u een vraag over een specifieke bestelling heeft, kunt u het beste de bevestigingsmail van uw oorspronkelijke bestelling beantwoorden. Op deze manier gaat uw e-mail automatisch terug naar het juiste e-mailadres van uw boekhandel, en heeft de boekhandel gelijk alle informatie over uw bestelling.

Voor alle andere vragen, klik hier om gelijk een vraag aan uw boekhandel te stellen.

Heeft u specifiek een vraag over een thuisbezorg-bestelling dan kunt u contact opnemen met de klantenservice Blz.

Wat wordt er bedoeld met "bestelbaar" en "niet-bestelbaar"?

Als u in de webshop zoekt via de vereenvoudigde zoekpagina, dan worden, in eerste instantie, alleen "bestelbare" zoekresultaten getoond. Via een link bovenaan de pagina met zoekresultaten, kunt u er vervolgens voor kiezen om ook eventuele "niet-bestelbare" artikelen te tonen. Op de uitgebreide zoekpagina kunt u meteen al aangeven of niet-bestelbare resultaten getoond moeten worden.

Artikelen in de webshop zijn "bestelbaar" in de volgende gevallen:

  • Het artikel is leverbaar
  • Het artikel is nog niet verschenen, maar wel aangekondigd
  • Het artikel is momenteel in herdruk/nabestelling

Zulke artikelen kunt u direct in uw winkelmandje plaatsen en via de webshop bestellen, om af te halen in de boekhandel, voor thuisbezorging, of in het geval van eBooks of downloadbare luisterboeken om direct te downloaden. Let wel op: in het geval van nog niet verschenen artikelen, of artikelen in herdruk/nabestelling, wordt de verwachte verschijningsdatum getoond: deze kan ver in de toekomst liggen! U kunt zo'n artikel wel bestellen, maar zult even moeten wachten voor u het in huis heeft.

In andere gevallen zijn artikelen in de webshop "niet-bestelbaar". Het gaat dan bijvoorbeeld om artikelen die uitverkocht zijn en waarvoor (nog) geen herdruk is aangekondigd of door onze leveranciers niet meer worden aangeboden. Deze artikelen zijn niet direct bestelbaar via de webshop.

Aarzel niet om uw boekhandel te vragen of en wanneer het artikel weer leverbaar is. Uw boekhandel is altijd bereid u te helpen met het zoeken naar welk artikel dan ook!

Waarom kunnen sommige artikelen niet worden thuisbezorgd?

De boekhandel kan eigen uitgaven hebben toegevoegd. Deze zijn dan alleen maar via de boekhandel te verkrijgen.

Waarom kunnen sommige artikelen niet worden afgehaald?

In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld aan het begin van een schooljaar, kiezen sommige boekhandels om het bijbehorende grote aantal studieboeken alleen rechtstreeks vanuit onze centrale leverancier te bezorgen, en niet via de boekhandel.

Wat wordt er bedoeld met de verschillende leverbaarheids-statussen?

Meer informatie over de leverbaarheids-statussen in de webshop.

Hoe kan ik een artikel wat is thuisbezorgd retourneren of ruilen?

Alles over herroepingsrecht en retourneren van artikelen die thuisbezorgd heeft gekregen kunt u hier lezen.

Hoe kan ik iets ruilen of retourneren in de boekhandel?

Ruilen
In onze winkels adviseren we u graag over de aankoop van een boek of kantoorartikel. Indien u het boek wilt ruilen, dan is dat mogelijk bij alle Blz.-boekhandels in Nederland, binnen 14 dagen met de kassabon.

Retourneren
Wilt u een artikel wat u heef gekocht in de boekhandel retourneren dan kunt u dit in de boekhandel doen of door contact op te nemen met de boekhandel. De voorwaarden en termijn waarbinnen u een artikel kunt retourneren in de boekhandel kunt u bij uw boekhandel opvragen.

 

Hoe gaat Blz. om met mijn gegevens?

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze website en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij verwerken de gegevens die u zelf verstrekt indien u een bestelling via de website plaatst, indien u inschrijft voor de nieuwsbrief of wanneer u contact met ons opneemt via de e-mail.

Deze gegevens kunnen onder andere uw identiteit (zoals naam, adres, e-mail etc.) alsook gegevens die in verband staan met de door u gekozen wijze van betalen betreffen.

Daarnaast verwerken wij de zogenaamde “verkeersgegevens” van de bezoekers van onze website. Zo wordt het IP-adres van uw computer geregistreerd en wordt er naar het surfgedrag op de website gekeken. De gegevens worden uitsluitend gebruikt om uw bestelling te verwerken en om de dienstverlening en de inhoud van onze website te verbeteren.

Uw gegevens worden niet verkocht
Wij verkopen uw gegevens niet aan derden en zullen deze uitsluitend aan derden ter beschikking stellen die zijn betrokken bij het uitvoeren van u bestelling zoals het Centraal Boekhuis die zorgt dat uw bestelling thuis wordt bezorgd en de boekhandels die zijn aangesloten bij Blz.. Zij zorgen ervoor dat uw bestelling ook opgehaald kan worden in de boekhandel. Onze medewerkers en door ons ingeschakelde derden zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.

Beveiliging gegevens
Wij maken voor de beveiliging van door ons verwerkte gegevens gebruik van uitgebreide veiligheidsprocedures, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot deze gegevens.

Hoe weet ik dat ik bij Blz. veilig kan betalen?

Tijdens een betaling via creditcard of iDEAL zult u onze webshop tijdelijk verlaten en naar het betaalscherm van Buckaroo Online Payment Services gaan. Vervolgens betaalt u in de omgeving van uw bank of credit card maatschappij.
Buckaroo is de payment service provider van onze webshop, en voldoet aan de strenge eisen van MasterCard, Visa en iDEAL met betrekking tot het veilig verwerken van creditcard- en iDEAL-betalingen.

Zoals de meeste betrouwbare websites maakt Buckaroo gebruik van de technologie SSL (Secure Socket Layer) om persoonlijke informatie te beschermen tijdens het versturen van deze gegevens via internet. U kunt zien dat u op een beveiligde pagina bent, aan de adresregel van uw browser. Daar moet https:// met de link van de webwinkel of Payment Service Provider (Buckaroo) staan in combinatie met het groene slotje. Meer informatie over veilig betalen via Buckaroo.

Kan ik op de hoogte worden gehouden van Blz.-acties en nieuwe, actuele boeken?

Blz. houdt u via de e-mail nieuwsbrief op de hoogte van nieuw verschenen titels. Daarnaast zult u ook regelmatig verrast worden met informatie en speciale acties. Geef u op via het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief en u hoeft niets meer te missen.

Waar kan ik terecht met vragen of klachten?

Indien de vraag of klacht gaat over een boek dat bij één van de Blz.-boekhandels is gekocht, dient terug te gaan naar deze winkel. Zij zullen u verder helpen. Ook kunt u via deze site uw vragen stellen door te klikken op: Stel een vraag aan uw boekhandel

Voor overige vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice van Blz. via: klantenservice@blz.nl
Onze medewerkers helpen u graag verder.

 

Ook kunt u een officiele klachtenbrief schrijven naar:
Blz.nl
t.a.v. klantenservice internet
Postbus 150
3870CD  Hoevelaken

Raadpleeg voor meer informatie over klachten en geschillen artikel 16 van de algemene voorwaarden Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Zodra we uw mail hebben ontvangen, ontvangt u binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van uw mail een antwoord of passend voorstel.

Waar kan ik terecht met de oplossing uit de Blz.-folder
  1. U kunt de oplossing uit de Blz.-folder inleveren bij de Blz.-boekhandel bij u in de buurt.
  2. Opsturen naar: Libris Blz. B.V., tav prijsvraag, Postbus 150, 3870 CD Hoevelaken.
  3. De prijsvragen uit de folders staat ook altijd op onze website vermeld. Via het deelnameformulier kunt u ook meedoen aan de prijsvragen.
Brengt Blz. ook folders uit?

Blz. brengt ieder jaar diverse folders uit, die huis-aan-huis worden verspreid in het verzorgingsgebied van uw Blz.-boekhandel. Krijgt u geen Blz.-folder in de bus dan kunt u ook lid worden van onze nieuwsbrief.

Wanneer u lid wordt van de nieuwsbrief houden we u op de hoogte en ontvangt u zelf ook regelmatig de digitale folder in uw e-mail box! Schrijf u in voor de nieuwsbrief onder het kopje nieuwsbrief.